10 trenduri ale lumii de azi

Companiile nu ar fi niciodata in stare sa dezvolte branduri care sa stranga in jurul lor milioane de fani daca nu ar cunoaste piata pe care activeaza. Ce inseamna sa cunosti piata? Sa ii stii preferintele, sa stii la ce rezoneaza si la ce nu, tocmai pentru a jongla aceste parghii si cand vine vorba despre brandul tau.

Numai ca si preferintele sunt temporare, la fel cum astazi poate rochia bunicii este “in”, iar peste 6 luni nu pare decat o vechitura. La asta sunt bune trendurile, si in moda, dar si in comunicare. Anthem Sightings traseaza principalele trenduri din acest moment, scotand in evidenta actualele eforturi de marketing ale companiilor.

Brandingul oraselor: incercarile oraselor de a se pozitiona in mintea turistilor, de a-si gasi un brand pentru a se dezvolta din punct de vedere economic. Poate parea o incercare ambitioasa sa gasesti un motto si un logo pentru un oras, dar daca reusesti sa pui punctul pe “i”, cu siguranta pozitionarea va fi una durabila.
Un proiect curajos in acest caz este Lavasa, un oras din India, ce propune conceptul “Life in Full” – o viata completa pe care o poti duce intr-un singur loc, in concordanta cu natura: traiesti, muncesti, te joci, inveti.

Brand de oras

Inapoi in viitor. Vechiul este iarasi nou: la fel ca si istoria, marketingul se desfasoara in cicluri care revin din cand in cand in atentie. Hollywood-ul plateste bani grei pentru remake-uri, iar brandurile rasfata consumatorii cu editii limitate, scoase din negura timpului, pentru a arata care era stilul de viata in urma cu 20 sau 30 de ani. Campanii de advertising sau packaging-uri retro sunt din nou la moda. Sticlele de Coca-Cola sau de Pepsi din vara asta va spun ceva in sensul asta? :)
“Trecutul vorbeste despre mostenirile unui brand, iar mostenirea este unul din modurile de a demonstra autenticitatea. Iar pentru cei de 30-40 de ani, aceste reveniri produc emotii puternice si nostalgie”, observa Kathy Oneto.

Fa sa conteze, creaza legatura cu “milenarii”: cei din generatia tanara (17-34 de ani) nu mai reactioneaza la vechi modalitati de abordare cand vine vorba despre advertising. Ei pot deveni ambasadori ai brandului tau, pot vorbi despre tine in social media, dar este important ca brandul tau sa fie ca ei – real, transparent, veritabil. O modalitate de a ajunge la inima “milenarilor” este aceea de a le da posibilitatea sa faca shopping, dar si acte de caritate in acelasi timp. Un bun exemplu este cel al espadrilelor Toms, care ofereau cate o pereche de pantofi copiilor nevoiasi la fiecare pereche de pantofi cumparata.

Toms Shoes

Noi credem in autenticitate: oamenii vor sa cumpere bunuri sustenabile, autentice. Brandul tau poate fi privit astfel datorita unei mosteniri relevante, unor ingrediente naturale sau a unor tehnici de realizare deosebite. In plus, oamenii sunt atrasi de branduri care au valori sau misiuni puternice. Cei de la Burt’s Bees scriu direct pe eticheta in ce procent produsele lor sunt organice, tintind cota de 100% produse organice.

Burts Bees

Cat de mult se poate extinde un brand? Incepi cu permisivitate si credibilitate: daca un brand este de mult timp pe piata, cu siguranta va incerca sa isi extinda portofoliul de produse diferite. De cele mai multe ori, nimeni nu reinventeaza geaca de piele, ci pur si simplu se extind alegand varianta “safe” si probabila, cum este cazul Amazon.com care, pe langa vanzarea de carti online, si-a creat, printre altele, si propriul e-reader.

Regandeste reinventarea: arhitectii unui brand ar trebui intotdeauna sa se gandeasca daca este momentul reinventarii pentru un brand si in ce masura ar trebui sa se intample aceasta. De multe ori, pentru un impact mai mare, brandurile au tendinta de a asocia doua elemente total diferite. La aceasta, se adauga si ideea de “putere a multimii” care a dus in ultima perioada la aparitia unor afaceri ce functioneaza pe post de intermediari. Site-urile de reduceri, de exemplu, care aduc impreuna cererea si oferta, iar ele stau pe margine si numara banii din comision. :)

Magazinul din container: in era secundelor-viteza, incepem sa vorbim tot mai putin despre magazine cum erau odata si tot mai mult despre cumparaturi online. Daca ramai insa un nostalgic si vrei ca marfa ta sa fie expusa publicului, nu mai este nevoie sa pui ban pe ban pentru a construi un super-magazin.
Se impune un nou trend care pare sa vina ca sugestie a vremurilor pe repede-inainte pe care le traim: hotel-boutiqurile realizate din materiale neconventionale, cum sunt containerele, magazine in plina strada realizate din otel si nu din caramizi, cum este magazinul de inghetata Smitten. Iar cand afacerea pare sa nu mai mearga, nu este nimic mai simplu: iti iei jucariile si pleci.

Readucerea cifrelor la viata: de statistici si de tabele, am avut parte dintotdeauna, dar de cand cu era Internetului si cu bombardamentul informational, elementele vizuale sunt intr-adevar o salvare – grafice, word clouds – totul pentru a intelege amploarea unui fenomen dintr-o privire. Iar ca “tip” la acest punct ti-as spune de Wordle, cu ajutorul caruia poti face niste word clouds foarte simpatici.

Precizia lichida sau cand formele sfideaza functia: daca in trecut asociam lichidul cu un mediu greu manevrabil, ochelari de soare sau display-uri neconventionale sfideaza logica in prezent.

Liquid Shoes

Vezi si fii vazut: aceasta componenta face legea zilelor noastre. Codurile QR, de exemplu, care au castigat atat de mult teren in ultimul timp, sunt pretutindeni. John Fluevog a pus astfel de coduri pe perechile de pantofi pe care le produce, iar daca accesezi respectivul cod, poti vedea cum a fost realizata colectia. Diesel a imbogatit experienta cumparaturilor cu plasarea de coduri pe produse, iar cumparatorii puteau da “Like” pe Facebook direct din magazin.

Daca esti curios de rezultatele intregului studiu si vrei sa vezi ce alte trenduri mai guverneaza mintile pietei, check it out chiar aici.

tu ce zici despre asta?

Tags: , , , ,

    imprastie vorba!




FeedWind